מייסד ועד הישיבות וסבו של יו"ר 'העבודה' • יארצייט לרב הרצוג

    במהלך המסע נפגש עם מדינאים שונים ועם האפיפיור פיוס השנים עשר, ממנו ביקש להחזיר לחיק היהדות את הילדים היהודים מהמנזרים שבהם הוסתרו כדי להציל את חייהם, אך נענה בכתף קרה
    ישראל פריי No Comments on מייסד ועד הישיבות וסבו של יו"ר 'העבודה' • יארצייט לרב הרצוג

    היום חל יום השנה ה- 66 לפטירת הרב הראשי לישראל הרב יצחק אייזיק הלוי הרצוג • קווים לדמות רבת אנפין של מי שהוביל מאבקים יהודיים באירלנד, הפך את העולם לאתר ילדים עזובים במנזרים, והקים מפעלים תורניים עצומים • פרופיל

    במהלך המסע נפגש עם מדינאים שונים ועם האפיפיור פיוס השנים עשר, ממנו ביקש להחזיר לחיק היהדות את הילדים היהודים מהמנזרים שבהם הוסתרו כדי להציל את חייהם, אך נענה בכתף קרה
    22:32
    07.05.24
    נתי קאליש No Comments on פרסום ראשון: האדמו"ר ידליק בירושלים, המשפיע בבית שמש

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    היום, י"ט בתמוז חל יום פטירתו של רבה הראשי של ישראל הרב יצחק אייזיק הלוי הרצוג זצ"ל, כמידי שנה פקדו בני המשפחה בראשותו של נכדו יבדלח"א הקרוי על שמו יצחק הרצוג יו"ר האופזיציה ויו"ר המחנ"צ את קברו שבבית העלמין סנהדריה בירושלים. בין המתכנסים היו גם הרב שמואל רבינוביץ רב המקומות הקדושים, והרב יוסף אפרתי.

    הרב הרצוג זצ"ל נולד בעיר לומז'ה שבצפון-מזרח פולין בשנת 1908 הוסמך לרבנות. בשנים 1915 עד 1936 כיהן כרב באירלנד, 3 שנים כרבה של בלפסט, אחר כך כרבה של דבלין ומשנת 1925 כרבה הראשי של יהדות אירלנד. כרב ראשי הצליח לסכל את הכרזת השחיטה היהודית כלא חוקית.

    הרב אברהם יצחק הכהן קוק, שדגל בהנהגה רבנית המשלבת תורה ומדע, שידלוֹ לעלות לארץ ישראל. לאחר פטירתו של הרב קוק נבחר הרב הרצוג בי"ז בכסלו תרצ"ז לרבה הראשי של ארץ ישראל. ב-1940 הקים את ועד הישיבות – ארגון הגג של הישיבות הגבוהות בארץ ישראל ונבחר לעמוד בראשו.

    בתקופת מלחמת העולם השנייה והשואה פעל הרב הרצוג להצלת יהודים. ב-1941 יצא למסע הצלה לארצות הברית דרך אנגליה ובחזרה דרך דרום אפריקה ומצרים. לאחר מאמצים הצליח להיפגש עם נשיא ארצות הברית, פרנקלין דלאנו רוזוולט, ותבע ממנו להציל יהודים ולהפציץ את מחנות ההשמדה. הוא יצא מן הפגישה מדוכא וראה בה כישלון.

    כאשר רצה לחזור לארץ ישראל הזהירו אותו הבריטים וקבוצות של רבנים בארצות הברית כי צִלו של הנאציזם מרחף מעל ארץ ישראל והיא עלולה להיכבש, אך הוא ענה להם כי "נביאי ישראל התנבאו על שני חורבנות ולא על חורבן בית שלישי" וחזר לארץ.

    הלחץ להישאר היה רב, במיוחד בגלל סכנת הצוללות שפגעו באוניות. ואכן אונייה שבה היה אמור לנסוע הוטבעה וכל נוסעיה נספו. בחזרתו הגיע בטיסה מדרום אפריקה למצרים, ומשם לרחובות ברכבת. בתחנת הרכבת רחובות קיבלו את פניו ראשי היישוב, אשר העריכו את הסיכון שנטל וראו במעשיו ובדבריו חיזוק הרוח. הוא המשיך להביע את ביטחונו בניצחון בריטניה במערכה, גם במהלך מאתיים ימי החרדה שעברו על היישוב בשנת 1942.

    בשנת 1946 יצא למסע ברחבי אירופה כדי לשכנע את ניצולי השואה לעלות לארץ ישראל. במהלך המסע נפגש עם מדינאים שונים ועם האפיפיור פיוס השנים עשר, ממנו ביקש להחזיר לחיק היהדות את הילדים היהודים מהמנזרים שבהם הוסתרו כדי להציל את חייהם, אך נענה בכתף קרה. עקב כך פעל באופן אישי וכיתת רגליו ממנזר למנזר, כדי להוציא את הילדים היהודים מן המנזרים.

    הרב הרצוג היה המייסד של מכון יד הרב הרצוג. מכון זה אחראי להוצאת האנציקלופדיה התלמודית והוצאה מדעית של תלמוד בבלי שמוגה על פי כתבי יד שונים (מכון התלמוד הישראלי השלם). כמו כן יזם את הקמת הבניין החדש של הרבנות הראשית – "היכל שלמה", ודירבן את ידידו הנדבן יצחק וולפסון לתרום לכך.

    הרב הרצוג זצ"ל נפטר בי"ט בתמוז תשי"ט, 25 ביולי 1959. מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל אמר עליו בהספדו "היה מנהיגם של ישראל, אהב צדק ושנא רשע, ותמיד לימד סנגוריה על ישראל… מסר נפשו להצלת ילדי ישראל.

    היום כאמור כבכל שנה עלו קרובי משפחתו ומוקירי זכרו לפקוד את קברו. יהי זכרו ברוך.



    0 תגובות